Vluchten

TK 1952           zaterdag 10 mei            Amsterdam - Istanbul                11.15 - 15.45

TK 2834           zaterdag 10 mei                       Istanbul - Trabzon                     17.35 - 19.30

TK 2223           zaterdag 31 mei                       Gaziantep - Istanbul                  10.55 - 12.55

TK 1953           zaterdag 31 mei                       Istanbul - Amsterdam                14.10 - 16.50

Vluchten onder voorbehoud

Visum

Sinds 2020 is er voor Turkije geen visum meer vereist voor reizen korter dan 90 dagen. Wel moet je paspoort tot minimaal 6 maanden na het verblijf geldig zijn.

Vaccinaties

Voor vaccinaties is het altijd goed om eerst bij je huisarts of bij de lokale GG&GD langs te gaan. Op de website www.lcr.nl vind je een algemeen vaccinatieadvies voor Turkije. 

Reisadvies MinBuZA

De reiscode voor Turkije staat op dit moment (januari 2025) op de website van ons eigen Ministerie van Buitenlandse Zaken grotendeels op geel, veilig dus. Alleen het directe grensgebied met Syrië is rood. Maar hoewel een groot deel van deze reis zich hier vlakbij afspeelt zullen we deze zone langs de grens uiteraard niet aandoen. Kijk zelf ook regelmatig naar dit reisadvies Turkije om op de hoogte te blijven.  

Reisbegeleiding

Deze reis zal worden begeleid door een Sibren Oosterhaven. Het is zijn taak om te zorgen dat de reis ter plekke goed verloopt. Hij kent Oost-Turkije als geen ander, inclusief de gebruiken van de vele lokale bevolkingsgroepen. Een betere gids dan hem kan je niet wensen. Hij heeft het programma van deze reis ook samengesteld. 

We huren op een paar plekken sowieso een lokale gids in om het hele verhaal goed mee te krijgen. Dat geldt bij Sumela, Ani en Dara. Mocht de groep groter worden dan 9 deelnemers, dan zal er ook (verplicht) de hele reis een Turkse gids meereizen.

Vervoer

Je reist de hele reis per AC (mini)bussen.

Accommodatie

Sibren heeft er persoonlijk op toegezien dat de juiste hotels geboekt worden. We kiezen voor goed gelegen middenklasse hotels, waar de service en de sfeer goed zijn. Wil je gegarandeerd zijn van een 1-persoonskamer dan bedraagt de toeslag daarvoor € 450.

Geld

In januari 2025 ontving je 36,55 Turkse lira (TRY) voor één euro. Als zakgeld voor deze reis adviseren wij ongeveer een bedrag van € 600 p.p. Het best kan je dit deels in contante euro’s meenemen. In de grote steden van Turkije kan je overigens overal ook geld pinnen. Een creditcard kan je wel meenemen. Als back-up kan die altijd handig zijn. 

Fooien

In Turkije is het gebruikelijk fooien te geven. Met name hotelpersoneel en de chauffeurs van de bussen, alsook lokale gidsen verwachten een tip. In restaurants is het over het algemeen voldoende het bedrag van de rekening naar boven af te ronden. Sibren zal een fooienpot instellen.

Verzekeringen

Uiteraard ben je als deelnemer verplicht er zelf voor te zorgen dat je goed verzekerd op reis gaat. Eventueel kunnen wij voor je een reis- en/of annuleringsverzekering bij onze partner Allianz Global Assistance afsluiten.

NB In de periode van de coronacrisis hebben veel reis en/of annuleringsverzekeringen hun voorwaarden aangepast, voor zover het ging om de interpretatie van de reisadviezen van de Nederlandse overheid. Inmiddels worden de voorwaarden weer langzaamaan genormaliseerd. Onze eigen verzekeraar Allianz dekt weer alle 'gewone' medische kosten, ook als het om kosten ten gevolge van corona o.i.d. zou gaan. De zogenaamde quarantainedekking is nog beperkt tot landen met code groen of geel. Een reis annuleren, omdat bij je zelf corona is geconstateerd is inmiddels ook weer gedekt. Een verandering in het reisadvies van MinBuZa dan weer niet.

Flexibiliteit

Toerisme in Turkije is veelal de kinderschoenen ontgroeit, maar op deze reis kom je toch op minder bezochte plekken. De voorzieningen zijn meestal erg goed. Wegen op het platteland of in de bergen kunnen echter na slecht weer ineens onbegaanbaar zijn. Dat zijn omstandigheden waar je weinig aan kunt doen, maar die je nopen je reisplannen helemaal om te gooien. Maar omdat er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd is in de regio, na de grote aardbeving van 2023, zijn ook veel wegen spiksplinternieuw.

Reizen door een land als Turkije vergt enige flexibiliteit van de reiziger. Als je je erop instelt dat dingen soms niet gaan zoals ze gepland waren, of veel meer tijd kosten dan gedacht, maak je het tien keer makkelijker om te genieten van alle bijzondere ervaringen die je in India kunt opdoen.

Kleding

Denk aan lichte maar bedekkende kleding. Korte broeken worden weinig gedragen in Oost-Turkije en zeker niet door vrouwen. De schouders bij vrouwen horen bedekt te zijn, dus zijn hemdjes ook niet geschikt om te dragen. Denk ook aan goede schoenen om mee te wandelen. Hoewel het overdag overal al behoorlijk warm kan zijn is het toch handig om wat warms mee te nemen voor koelere avonden in de openlucht. 

Bagage

Aan boord van het vliegtuig mag je afgezien van je handbagage maximaal 20 kilo inchecken. Wij verzoeken je echter om te proberen je bagage tot maximaal 15 kilo te beperken, en in handzame tassen mee te nemen. Harde koffers zijn erg onhandig. Dit in verband met de beperkte ruimte voor bagage in de (mini)bussen.

Elektriciteit

In Turkije kent men over het algemeen een voltage van 220. Wel raden we je aan een universele adapter mee te nemen, vanwege het feit dat er soms andere stopcontacten zijn. Voor wat betreft je foto- en filmapparatuur moet je er rekening mee houden dat je tijdig in de hotels de accu’s/batterijen oplaadt. Zorg dus voor een goede accu, of voldoende (oplaadbare) batterijen. Denk ook aan een oplader voor in de bus, altijd handig.

Telefoon en wifi   

Hotels in Turkije hebben altijd wel wifi. Houd er wel rekening mee dat de verbinding niet altijd even snel zal zijn. Als je naar Nederland wilt bellen dan kun je dat het beste vanuit het hotel doen. De meeste Nederlandse mobiele telefoonmaatschappijen hebben met Turkije een zogenaamde ‘roaming’-overeenkomst, wat betekent dat je met je eigen mobiele telefoon zou kunnen bellen. We raden je aan om bij je eigen provider na te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn. Eventueel kun je ook een tijdelijke Turkse simkaart kopen om daar goedkoper mee te bellen. 

Thuisblijvers kunnen altijd contact zoeken met de reizigers via de mobiele noodtelefoon van Battuta Reizen (06-48959088, alleen in gevallen van nood dus). De groep kan via-via zelfs in de verste uithoeken op redelijk korte termijn gecontacteerd worden.

Fotografie

Oost-Turkije is zeer fotogeniek, zowel qua natuur, architectuur als mensen. Met dat laatste vragen wij onze deelnemers terughoudend te zijn: als je mensen wilt fotograferen doe dat dan openlijk en vraag ze toestemming. Dus: eerst kennismaken en een gesprek aanknopen, en dan pas eventueel de camera tevoorschijn halen! Dit geldt in versterkte mate als je vrouwen wilt fotograferen. Over het algemeen zal je echter geen grote problemen ondervinden.

Samenvatting Algemene Reisvoorwaarden Battuta Reizen

Voor de volledige Algemene Reisvoorwaarden van Battuta Reizen klik hier.

Annuleringsvoorwaarden Battuta Reizen 

Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:

Tot 56 dagen voor vertrek: 

25% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon.

Van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 

50% van de reissom.

Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 

75% van de reissom.

Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: 

de volledige reissom.

Betalingsvoorwaarden Battuta Reizen

Bij boeking dient de reiziger 25% van de reissom aan te betalen, met een minimum van € 250,- per persoon. Het restbedrag moet twee weken voor vertrek bij ons binnen zijn.

In specifieke gevallen kan om een hogere aanbetaling gevraagd worden, namelijk wanneer de ticketkosten hoger zijn dan 25% van de reissom. Steeds vaker moeten tickets direct betaald en geprint worden. Het exacte bedrag van de aanbetaling staat altijd op de factuur vermeld.

Op alle facturen wordt € 15 administratiekosten in rekening gebracht.

Als iedere andere reisorganisatie is Battuta Reizen wettelijk verplicht zijn klanten de garantie te bieden dat zij hun betaalde reisgeld kunnen terugontvangen in het geval de reisorganisatie in financieel onvermogen zou raken. Wij hebben deze garantie geregeld via het Garantiefonds GGTO. Ten bate van de opbouw van dit fonds brengen wij onze klanten € 9 p.p. in rekening die zal worden afgedragen aan dit fonds. Zo bouwen wij in samenwerking met andere kleinschalige gespecialiseerde touroperators een fonds op dat de klant zijn garantie biedt. Voor meer informatie zie www.stichting-ggto.nl.

Afgeblazen groepsreizen

Wanneer een groepsreis het vereiste aantal minimumdeelnemers niet haalt, wordt uiterlijk vier weken voor vertrek de reis afgeblazen. Battuta Reizen helpt dan met het zoeken van een alternatief, en als dat niet voldoet, of daar geen behoefte aan bestaat, worden per omgaande de reeds betaalde reisgelden op de rekening van de klant teruggestort (m.u.v. de eventueel betaalde annuleringsverzekeringspremie).

Prijzen 2025

Een groot deel van de inkoop, de landarrangementen, maar bijvoorbeeld ook de luchthavenbelastingen, wordt in Amerikaanse dollars berekend. Gezien het economisch klimaat is het moeilijk in te schatten hoe deze koers zich in 2025 zal ontwikkelen. Dit jaar hebben we ook met andere prijsstijgingen te maken, zoals met name ten aanzien van energiekosten. Battuta Reizen behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen als koerswijzigingen daar aanleiding toe geven. Dit zal altijd expliciet vermeld worden.

Tot slot

Battuta Reizen doet naar eer en geweten zijn best zijn reizen zo goed mogelijk te organiseren. Veel van de reizen hebben echter een avontuurlijk karakter, of gaan door landen waar toerisme nog in zijn kinderschoenen staat. In weer andere gebieden, zoals in bergen, kan het weer soms roet in het eten gooien. Een enkele keer kan door politieke omstandigheden een bepaald gebied of stad bereikt worden. De reisbegeleider is de aangewezen persoon om optredende problemen in overleg met de groep op te lossen. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient de reiziger dat in eerste instantie aan de reisbegeleider kenbaar te maken. Aan het eind van de reis ontvangen de deelnemers een e-mail, waarin gevraagd zal worden wat men van de reis heeft gevonden. Problemen die niet naar tevredenheid zijn opgelost dienen binnen twee weken na terugkeer schriftelijk bij Battuta Reizen kenbaar gemaakt te worden.

Mocht je nog vragen hebben over deze reis, neem dan contact op via info@battuta-reizen.nl.