Visum

Visa voor Tadzjikistan kosten € 45, plus € 40 bemiddelingskosten. Wij kunnen je helpen met de procedures, zodat je ook direct een permit krijgt voor de Pamir Highway. We doen dit in samenwerking met Visum.nl.


De visumplicht voor Kirgizstan is in 2012 afgeschaft. 


We vragen je bij het boekingsformulier ook een kopie van je paspoort bij te voegen, zodat wij de paspoortgegevens aan onze agenten kunnen doorgeven. 


Bij boeking ontvang je een handleiding en een visumvoucher voor de verdere afhandeling van de visumaanvraag.


Je paspoort dient tot minimaal zes maanden na je verblijf in Kirgizstan geldig te zijn. 


Vaccinaties

Voor vaccinaties is het altijd goed om eerst bij je huisarts of bij de lokale GG&GD langs te gaan. Op de websites www.lcr.nl vind je een algemeen vaccinatieadvies voor Kirgizstan & Tadzjikistan.



Accommodatie

In Tadzjikistan verblijf je in Dushanbe en Khorog in middenklasse hotels, maar verder logeer je hoofdzakelijk bij mensen thuis. De mensen bij wie je logeert zijn aangesloten bij een Tadzjiekse organisatie van Community Based Tourism en krijgen een vaste prijs voor hun diensten. Het zal meer dan eens voorkomen dat de groep over meerdere huizen verdeeld moet worden. Sommige huizen zijn behoorlijk op gasten ingericht, maar bij anderen kan het nog heel primitief zijn: ruimtes delen met meerdere mensen, slapen op matrassen op de grond, vaak ook geen douche aanwezig. Het toilet is vaak buitenshuis, achter in de tuin. Het is zeker primitief, maar je reist nu eenmaal door onontgonnen gebied!



 Geld

In maart 2014 ontving je 75,03 KGS Kirgizische som voor één euro. 


In maart 2014 ontving je 6,60 TJS Tadzjiekse som voor één euro. 


Zakgeld

We raden je aan een bedrag in contanten (half euro’s, half US dollars) mee te nemen. In Tadzjikistan en Kirgizstan kan je nergens geld pinnen, maar contant wisselen kan in alle grotere plaatsen. Een creditcard kan je wel meenemen, want die kan als back-up handig zijn.


 
Fooien

In Kirgizstan en Tadzjikistan is het gebruikelijk fooien te geven. Het afronden van te betalen bedragen voldoet meestal. Hotelpersoneel en de chauffeurs van de bussen dienen echter wel een royalere fooi te krijgen. 

 Verzekeringen

Uiteraard ben kan je er zelf voor te zorgen dat je goed verzekerd op reis gaat. Eventueel kunnen wij voor je een reis- en/of annuleringsverzekering bij onze partner  Allianz Global Assistance afsluiten.


 Flexibiliteit

Zoals uit de beschrijving wel blijkt zijn de omstandigheden in deze regio meestal nog behoorlijk primitief. Toerisme staat nog in de kinderschoenen, en de voorzieningen zijn nu eens goed, dan weer eenvoudig en op de lokale markt gericht. Wegen in de bergen kunnen na slecht weer ineens onbegaanbaar zijn. Dat zijn allemaal omstandigheden waar je weinig aan kunt doen, maar die je nopen je reisplannen helemaal om te gooien. Dat vergt enige flexibiliteit van de reiziger. Als je je er op instelt dat dingen soms niet gaan zoals ze gepland waren, of veel meer tijd kosten dan gedacht, maak je het tien keer makkelijker om te genieten van alle bijzondere ervaringen die je in Tadzjikistan en Kirgizstan kunt opdoen.


 Klimaat

Het voor- en najaar zijn de beste periodes van het jaar om naar deze landen te reizen. De temperaturen in de steden en op de hoogvlaktes zijn dan nog niet zo extreem hoog als in de zomer, en de nachten zijn aangenaam koel. De winterse kou die de hoogvlaktes teistert duurt van half oktober tot en met mei.


Deze reis is dus gepland rond de zomermaanden, wanneer het soms dus behoorlijk warm kan zijn overdag. Houd er echter rekening mee, dat je veelal op grote hoogte verblijft, en dat de avonden en nachten dus alsnog behoorlijk fris kunnen zijn. Qua temperatuur moet je dus op alles voorbereid zijn.


 Kleding 


Omdat je op deze reis met zowel warm als redelijk koel weer te maken krijgt moet je daar met je kleding rekening mee houden. In Tadzjikistan en Kirgizstan kan je gewoon de kleding dragen die je gewend bent. Houd wel rekening met zowel hoge als lage temperaturen, dat laatste geldt vooral voor de avonden en nachten. Neem ook een heel goede slaapzak mee! En denk bij deze reis ook aan goede schoenen om mee te wandelen.


 Bagage

Aan boord van het vliegtuig mag je afgezien van je handbagage maximaal 20 kilo inchecken. Wij verzoeken je echter om te proberen je bagage tot maximaal 15 kilo te beperken, en in handzame tassen mee te nemen. Harde koffers zijn erg onhandig. Dit in verband met de beperkte ruimte voor bagage in de (mini)bussen.


 Elektriciteit

In Tadzjikistan en Kirgizstan kent men een voltage van 220. Wel raden we je aan een universele adapter mee te nemen, vanwege het feit dat er soms andere stopcontacten zijn. Voor wat betreft je foto en filmapparatuur moet je er rekening mee houden dat je soms dagen lang geen goed stopcontact tot je beschikking hebt. Zorg dus voor een goede accu, of voldoende (oplaadbare) batterijen.


Telefoon en internet    


Op slechts enkele plaatsen in Tadzjikistan kan je een Internetcafe vinden. In Kirgizstan tref je ook maar sporadisch Internetcafes, en dan vooral in de weinige steden die je tegenkomt. Internetverbindingen zijn bovendien vaak ook nog erg traag.



Als je naar Nederland wilt bellen doe je dat over het algemeen vanuit een hotel. Sommige Nederlandse mobiele telefoonmaatschappijen hebben met deze landen een zogenaamde ‘roaming’-overeenkomst, wat betekent dat je, ook weer op een beperkt aantal plaatsen met je eigen mobiele telefoon zou kunnen bellen. We raden je aan om bij je eigen provider na te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn. Thuisblijvers kunnen altijd contact zoeken met de reizigers via de mobiele noodtelefoon van Battuta Reizen (06-48959088, alleen in gevallen van nood dus).

Fotografie

Deze landen zijn zeer fotogeniek, zowel qua natuur, architectuur als mensen. Met dat laatste vragen wij onze deelnemers terughoudend te zijn: als je mensen wilt fotograferen doe dat dan openlijk en vraag ze toestemming. Dit geldt in versterkte mate als je vrouwen wilt fotograferen.


Samenvatting Algemene Reisvoorwaarden Battuta Reizen


Voor de volledige Algemene Reisvoorwaarden van Battuta Reizen klik hier.


Annuleringsvoorwaarden Battuta Reizen 


Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:


 

Tot 56 dagen voor vertrek: 


25% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon


Van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 


50% van de reissom


 

Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 


75% van de reissom



Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: 


de volledige reissom



Betalingsvoorwaarden Battuta Reizen


Bij boeking dient de reiziger 25% van de reissom aan te betalen, met een minimum van € 250,- per persoon. Het restbedrag moet twee weken voor vertrek bij ons binnen zijn.


In specifieke gevallen kan om een hogere aanbetaling gevraagd worden, namelijk wanneer de ticketkosten hoger zijn dan 25% van de reissom. Steeds vaker moeten tickets direct betaald en geprint worden. Het exacte bedrag van de aanbetaling staat altijd op de factuur vermeld.


Op alle facturen wordt € 15 administratiekosten in rekening gebracht.


Als iedere andere reisorganisatie is Battuta Reizen wettelijk verplicht zijn klanten de garantie te bieden dat zij hun betaalde reisgeld kunnen terugontvangen in het geval de reisorganisatie in financieel onvermogen zou raken. Wij hebben deze garantie geregeld via het Garantiefonds GGTO. Ten bate van de opbouw van dit fonds brengen wij onze klanten € 15 in rekening die zal worden afgedragen aan dit fonds. Zo bouwen wij in samenwerking met andere kleinschalige gespecialiseerde touroperators een fonds op dat de klant zijn garantie biedt. Voor meer informatie zie www.stichting-ggto.nl.


Prijzen 2019


Een groot deel van de inkoop, de landarrangementen, maar bijvoorbeeld ook de luchthavenbelastingen, wordt in Amerikaanse dollars berekend. Gezien het economisch klimaat is het moeilijk in te schatten hoe deze koers zich in 2016 zal ontwikkelen. Battuta Reizen behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen als koerswijzigingen daar aanleiding toe geven. Dit zal altijd expliciet vermeld worden.


Tot slot


Battuta Reizen doet naar eer en geweten zijn best zijn reizen zo goed mogelijk te organiseren. Veel van de reizen hebben echter een avontuurlijk karakter, of gaan door landen waar toerisme nog in zijn kinderschoenen staat. In weer andere gebieden, zoals in bergen, kan het weer soms roet in het eten gooien. Een enkele keer kan door politieke omstandigheden een bepaald gebied of stad bereikt worden. De reisbegeleider is de aangewezen persoon om optredende problemen in overleg met de groep op te lossen. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient de reiziger dat in eerste instantie aan de reisbegeleider kenbaar te maken. Aan het eind van de reis ontvangen de deelnemers een e-mail, waarin gevraagd zal worden wat men van de reis heeft gevonden. Problemen die niet naar tevredenheid zijn opgelost dienen binnen twee weken na terugkeer schriftelijk bij Battuta Reizen kenbaar gemaakt te worden.


 

Mocht je nog vragen hebben over deze reis, neem dan contact op via info@battuta-reizen.nl.